Regelfråga och svar 25/8

FRÅGA:

I en av de här situationerna blev det fel.
Vilken?

A Leffes boll har efter utslaget på 1:an hamnat i den tjocka ruffen till vänster. Efter bara en kort stunds letande säger han, att han ”dömer ut” bollen och börjar gå mot tee. En av medspelarna hittar bollen inom 3 minutersgränsen.
Leffe går då tillbaka och spelar på den trots att han ”dömt ut” den.

B På 2:an slår Kerstin sitt andraslag ut i ruffen till höger. Efter en stunds resultatlöst letande går hon tillbaka till föregående plats på fairway och droppar en ny boll. Innan hon hinner slå, ropas det, att man hittat hennes boll – tre minuter har ännu inte passerats.
Kerstin går fram och spelar på den hittade bollen
.

C Björns utslag på 8:an landade kort i ruffen till vänster. Man trodde att man hade bollen, men icke sa Nicke. Björn går tillbaka till tee och peggar upp en ny boll. Innan han hinner slå, hittar man hans boll – inom 3 minuter.
Björn går då fram och spelar på den hittade bollen.

Rn
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

SVAR OCH KOMMENTARER:  

A. Leffe handlar rätt. Man kan inte prata bort en boll. Det är vad man gör som har betydelse.
Endast i det fall det gått mer än 3 min eller Leffe satt en ny boll i spel är hans förstaboll förlorad (eller ute ur spel)

B. När Kerstin droppar en boll på fairway sätter hon en ny boll i spel – även om hon inte slagit på den. Därmed är hennes förstaboll förlorad. När hon nu spelar på den blir det 2 plikt för spel på fel boll.

C. När man ska slå ett slag från tee är bollen inte i spel förrän man slagit på den. Björns peggade boll är alltså inte i spel, vilket gör att han kan spela på den hittade bollen, som alltså var hans boll i spel.

RÄTT SVAR:   B

RN 2020-5

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Texten ovan är från Roffes regelfråga förra året. Kerstin har alltså gjort fel.
Men vad händer sen om hon gör rätt? Så här tror jag att det blir:

Kerstin slog först två slag.

Kerstin använde sedan Regel 18.1 “Lättnad med plikt enligt slag och distans…” och gick tillbaka och droppade en ny boll med ett slags plikt.

Sedan tog hon antagligen upp den droppade bollen som var i spel. Enligt Regel 9.4 “Bollen lyft eller rubbad av spelare” ger det ett slags plikt. Och bollen ska återplaceras.

När hon i ställer slog på den hittade bollen får hon enligt Regel 6.3c “Fel boll” två slags plikt. Och hon måste rätta sitt misstag, annars blir hon diskvalificerad.

När Kerstin slår på den återplacerade bollen slår hon alltså sitt 7:e slag!!

Hoppas jag tänker rätt…
/Lennart B


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>