Players 1st – Resultat 2023

Players 1st - Resultat 2023

Varje år skickar vi ut medlemsundersökningen Players 1st till alla medlemmar över 18 år. Nedan kan ni läsa om resultaten som ni medlemmar gett banan, klubbens ledning, restaurang mm.

Välkommen till Arboga GK!

Arboga Golfklubb startades 1988. 18-hålsbanan  invigdes hösten 1990.  En träningsbana med 6 korthål har tillkommit senare. Idag har vi en toppfin familjevänlig anläggning.

Klubben har bevarat den gamla boendetraditionen från skogs- och lantbruket Haketorp. Vårt klubbhus med kansli/reception och restaurang inryms i det gamla bondehuset. Omklädningsrummen för herrar och damer finns i den gamla drängstugan. I de gamla ekonomibyggnaderna huserar banpersonalen. Där finns också verkstad för vår pro och förvaringsutrymmen för golfvagnar och golfbilar.

Vi på Arboga Golfklubb hälsar våra gäster välkommna till vår fina golfbana och hoppas att ni får en trevlig och upplevelserik dag. 

Kort om årets medlemsundersökning

I augusti fick alla medlemmar över 18 år ett mail där ni ombads besvara en omfattande medlemsundersökning med ca 100 frågor i en mängd olika kategorier som bana, klubbliv, service, restaurang, träning mm. Dessutom fick ni möjlighet att yttra era synpunkter genom fria kommentarer i undersökningen. Totalt har enkäten besvarats av 323 personer vilket motsvarar 42% av alla som fick mailet. Detta är ett utmärkt verktyg för klubbens ledning i dess arbete med att prioritera utvecklingsområden och arbeten samt hur vi lägger upp vår dagliga drift på klubben.
Nedan kommer en summering av resultaten och vi tar även upp ofta återkommande kommentarer från undersökningen. Kategorin står som överskrift och siffran intill är poängen för hela kategorin på en skala 0-100.

Bana - 79

Totalpoängen är 8 högre än ifjol och 5 högre än det nationella genomsnittet.
Ni uppskattar banans layout och skötseln som helhet. Greenerna får kanonbetyg och 80% tycker att farten på dem varit perfekt i år. Greenernas jämnhet och rull får 88 poäng vilket är 14 över nationellt medel. Ni uppskattar även informationen kring arbeten på banan samt avståndsmarkeringarna.
Något lägre betyg får ruffens svårighetsgrad (74) och utslagsplatserna (71). De har dock betydligt högre betyg än ifjol och ligger idag på nationellt medel. Bunkrarna får också ett något högre betyg (65) än ifjol och ligger även dessa över nationellt medel. Fairways får ett betydligt högre betyg än förra året (74 mot förra årets 59) och ligger strax över medel nationellt.

Klubbliv - 76

Totalpoängen är 4 högre än både ifjol och nationellt genomsnitt.
Ni uppskattar klubbens atmosfär (84) och trivs som medlemmar (88), bägge dessa betyg är högre än förra året.
Lite lägre betyg ger ni på frågan om sociala nätverk (72) och aktiviteter utöver tävlingar (66). 34% av er efterfrågar andra typer av aktiviteter på klubben, tyvärr har vi inte fått in så många svar gällande vilken typ av aktiviteter, men några som nämns är fys/yoga, sociala tillställningar och framför allt gruppträningar. Några efterfrågar även exempelvis facebookgrupper för att hitta spelpartners.
Ni deltar helst i partävlingar som scramble, bästboll och liknande. Detta är den överlägset mest populära typen av tävlingar. 28% kör helst egna tävlingar utanför klubbens regi och 16% spelar helst individuella tävlingar eller tävlingar anordnade av kommittéer. 19% vill inte tävla alls.

Service och upplevelse - 81

Totalpoängen är 1 högre både än förra säsongen och nationellt genomsnitt.
Ni gillar att komma till Arboga Golfklubb (89) och ni tycker att receptionspersonalen ger bra service (92). Bägge dessa kategorier är något högre än ifjol och än nationellt genomsnitt. Här finns inget ni upplever riktigt negativt men speltempot kan förbättras något (76 mot förra årets 74, nationellt genomsnitt 76). Även toalettfaciliteterna på banan (76) är upp något sedan förra året och liknande övriga Sverige. Ni upplever det förhållandevis lätt att få tid på banan. 77% tycker att receptionens öppettider är bra, 21% vill se längre öppettider antingen vissa vardagar eller alla vardagar.

Ledning - 81

Totalpoängen är 5 högre än ifjol och 7 högre än nationellt genomsnitt.
Här får alla punkter ganska jämnbra betyg. På frågan om klubbens ledning gör ett bra jobb är betyget 86 poäng vilket är 6 högre än förra året och 5 bättre än nationellt genomsnitt. Det som halkar efter något är vetskapen om verksamhetens idé på kort och lång sikt (72). Det är dock 6 poäng bättre än förra året och 7 poäng bättre än det nationella genomsnittet.

Shopen - 76

Totalpoängen är 2 bättre än förra året och 1 bättre än nationellt genomsnitt.
Ni uppskattar servicen (86) som ligger 3 över nationellt genomsnitt. Utbudet (67) är 3 poäng bättre än förra året och 2 poäng under nationellt genomsnitt. Prisnivån (70) ligger 1 högre än genomsnittet.

Mat & Dryck - 55

Totalpoängen är 9 lägre än förra säsongen och 16 lägre än nationellt genomsnitt.
Restaurangens öppettider och miljö får betygen 65 respektive 67 vilket är strax under nationellt genomsnitt. Matens kvalité (50) ligger 22 under nationellt genomsnitt, prisnivån (44) är 25 under genomsnittet och 9 lägre än ifjol.

Kiosk - 52

Totalpoängen är 12 lägre än förra säsongen och 15 lägre än nationellt genomsnitt.
Prisnivån (39) ligger 27 under nationellt genomsnitt. Utbudet (59) ligger även det 7 under genomsnittet och kioskens öppettider är det som får bäst betyg (66).

Medlemskap & avgifter - 77

Totalpoängen är 5 högre än förra året och 1 högre än nationellt genomsnitt.
Kategorin handlar om vilket värde man får för pengen ni betalar som medlem samt hur väl anpassade våra medlemsformer är baserat på efterfrågan.

Träningsområden - 75

Totalpoängen är samma som förra året och 2 högre än nationellt genomsnitt.
På rangen handlar det om att bollarna (69) och målen (67) skulle kunna förbättras. Nationellt genomsnitt på dessa är 74 respektive 71. Putt- och chipgreen samt vår 6-hålsbana får alla bra betyg och ligger långt över nationellt genomsnitt.

Träning - 84

Totalpoängen är 4 högre än förra året och ligger på nationellt genomsnitt.
63% svarar att de inte tränat med vår pro det senaste året och 19% att de gjort det 1-2 gånger. 18% av de svarande har tränat 3 eller fler gånger. På samtliga underkategorier är betygen 80-87. Några av dessa handlar om uppmärksamhet under träning, pedagogiken under träning, prisnivån och träningsutbud.

Current openings

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Nulla eget posuere nisl. Fusce tincidunt massa pulvinar est lobortis, at pellentesque ante accumsan. Aenean condimentum neque a libero sollicitudin, a pretium massa auctor. Donec eu tellus scelerisque, gravida purus nec, fermentum lectus. Pellentesque sagittis eu mi ac dignissim. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla eget posuere nisl. Fusce tincidunt massa pulvinar est lobortis, at pellentesque ante accumsan.

Aenean condimentum neque a libero sollicitudin, a pretium massa auctor. Donec eu tellus scelerisque, gravida purus nec, fermentum lectus. Pellentesque sagittis eu mi ac dignissim. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae.

Consectetur adipiscing elit. Nulla eget posuere nisl. Fusce tincidunt massa pulvinar est lobortis, at pellentesque ante accumsan. Aenean condimentum neque a libero sollicitudin, a pretium massa auctor. Donec eu tellus scelerisque.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer at mauris at leo dictum semper ac at neque. Class aptent taciti sociosqu ad.

Nulla eget posuere nisl. Fusce tincidunt massa pulvinar est lobortis, at pellentesque ante accumsan. Aenean condimentum neque a libero sollicitudin, a pretium massa auctor. Donec eu tellus scelerisque.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer at mauris at leo dictum semper ac at neque. 

Övrig fakta från undersökningen

De mest nämnda punkterna i fria kommentarer

Fler kommentarer har självklart kommit in, men dessa är de kommentarer som kommit in från flest personer.

Stort tack till alla som svarat på årets medlemsundersökning! Detta underlag är av stor vikt i ledningens arbete framåt.